سازه های دریایی

درباره سازه های دریایی بیشتر بدانیم

سازه های دریایی

درباره سازه های دریایی بیشتر بدانیم

شرایط و روش های بدست آوردن انرژی الکتریکی از پدیده ی جزر و مد د

مقدمه:

دسترسی کشورهای درحال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، برای توسعه اقتصادی آنها اهمیت اساسی دارد و پژوهش های جدید نشان داده که بین سطح توسعه یک کشور و میزان مصرف انرژی آن، رابطه مستقیمی برقرار است. با توجه به ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان فعلی، دیگر نمی توان به منابع موجود انرژی متکی بود.

انرژی های پایان پذیر و آلاینده محیط زیست نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و انرژی هسته ای، که در حال حاضر عمده ترین منابع تأمین کننده انرژی در جهان هستند، همه دارای آلاینده های زیست محیطی و جبران ناپذیر در زمین و فضا، از قبیل افزایش CO2، افزایش دمای زمین، ذوب شدن یخ های قطب ها، از بین بردن لایه ازن و... هستند که حرکت دانش بشری برای تأمین انرژی جهان در آینده باید به سوی تأمین انرژی جهان از انرژی های پاک و جانشینی آن با انرژی های آلاینده باشد.

-انرژی های پاک:

امروزه استفاده از انرژی های نو به رغم ناشناخته ماندن، به سرعت درحال گسترش و نفوذ می باشد و غفلت از آن، غیرقابل جبران خواهد بود، انرژی خورشیدی، بادی، آبی، بیوگاز و انرژی زمین گرمایی از عمده ترین منابع انرژی های پاک می باشند.

-انرژی های دریایی:

دریاها با فرآیندهای مختلف فیزیکی، انرژی را دریافت و ذخیره نموده وسپس آن را از دست می دهند. این انرژی به صورت موج، جزر ومد، اختلاف درجه حرارت و اختلاف غلظت نمک دراعماق مختلف آب دریا وجود دارد که می توان از هر یک از آنها بهره برداری کرد.

 

در این مبحث سعی شده تا حدودی به شرایط و روش های بدست آوردن انرژی الکتریکی از پدیده ی جزر و مد دریا بپردازیم.

 

انرژی جزر و مد:

جزر و مد در اثر جاذبه ماه و جاذبه خورشید بر زمین و چرخش ماه و زمین به وجود می آید. در دریاها جاذبه ماه ارتفاع آب را در هر دو طرف زمین یعنی نزدیک ترین و دورترین فاصله ماه نسبت به زمین ، بالا می برد.

آب دریا در اثر مد و گردش زمین به دور خود ،  به سمت غرب جریان پیدا می کند و به صورت موج های دریا ظاهر می شود که دامنه آن کمتر از یک متر است. اثر جاذبه خورشید بر زمین به سبب بعد فاصله ، کمتر از اثر ماه است. بدین ترتیب جزر و مد به صورت منظمی در قالب « امواج قمری» ظاهر می شود.

حرکت نسبی زمین نسبت به خورشید و ماه باعث بالا و پایین رفته آب بصورت دوره ای در سیکلهای نیم روزه (12 ساعت و 25 دقیقه ) و 14 روز می شود. میزان جزر و مد در مکان های مختلف متفاوت است و مقدار آن بستگی به شیب ساحل، عمق آب در ساحل، اثر تفرق و تأثیر دهانه خلیج بر آن تغیر خواهد کرد. با وجود آنکه خروجی توان پتانسیلی این انرژی نسبت به مکان و زمان متغیر است اما مقدار این انرژی نسبت به زمان و توان خروجی قابل پیشبینی است. مشکل اصلی در استفاده از این انرژی کمبود مکانهایی است که انرژی جزر و مدی در آن به اندازه کافی برای استخراج انرژی بزرگ باشد. با این وجود در بعضی از مکان ها که تغییرات جزر و مد تا حدود 14 مترمی رسد این قابلیت وجود دارد.

گرفتن انرژی از جزر و مد آب دریا هنگامی عملی است که انرژی زیادی به صورت جزر و مدهای بزرگ و ذخیره کردن آب به میزان زیاد صورت پذیرد و وضعیت محل برای ایجاد نیروگاه جزر و مدی مناسب باشد. بررسی های اخیر میزان انرژی بالقوه جزر ومدی  را که اقتصادی  باشد ،  TWh 200 در سال برآورد کرده است.

روی کره زمین تقریباً 20 نقطه وجود دارد که از انرژی جزر و مدی بالایی برخوردارند . فقط در چند نقطه از جهان که اختلاف ارتفاع بین جزر و مد بسیار زیاد است ، استفاده از این انرژی از لحاظ اقتصادی با صرفه می باشد ، از جمله بخش هایی از کانال مانش ، آب های ساحلی آمریکای شمالی و استرالیا و... چون تعداد این نقاط از 20  تجاوز نمی کند به سختی می توان جزر و مد را یک منبع انرژی جهان به حساب آورد.

به دلایل فنی کارخانه های تولید برق از جزر و مد تنها با 25 درصد ظرفیتشان می توانند کار کنند ، به همین جهت حداکثر ظرفیت جهانی انرژی جزر و مد GW 20 (گیگاوات) از مجموع GW 80 ظرفیت ممکن است. یک کارخانه بزرگ تولید برق از جزر و مد ساخته شده که در لارانس در ساحل دریای مانش در فرانسه قرار دارد که تولید آن در حدود MW60 (از مجموع MW240 ظرفیت ممکن آن) است و از نظر اقتصادی با صرفه می باشد .

شایان ذکر است در مکان های مناسب در ساحل ، هنگام مد یعنی بالا آمدن سطح آب ، مقدار زیادی از آب به کانال ها و مخازنی که قبلا ساخته شده است هدایت می گردد . قبل از اینکه جزر رخ دهد و سطح آب پایین رود ، جلوی کانال های ورودی آب را سد می کنند و آب در مخازن باقی می ماند . از اختلاف ارتفاعی که برای سطح آب هنگام جزر کامل به وجود آمده است ، برای به حرکت درآوردن توربین آبی و ژنراتور برق استفاده کرده و انرژی الکتریکی تولید می کنند .

 

فناوری انرژی جزر و مدی

انرژی جزر و مدی سابقه ای بس طولانی دارد. سوابق به کارگیری این انرژی به وسیله آسیاب هایی که با قدرت جزر و مدی کار می کردند ، در سواحل فرانسه ، انگلستان و اسپانیا به 1100 سال قبل از میلاد     می رسد .

با پیدایش انقلاب صنعتی ، این آسیاب ها جای خود را به ماشین های احتراقی دادند که با سوخت فسیلی کار می کردند و بازده بهتری داشتند . برای کسب انرژی جزر و مدی  روش هایی به کار می رفته است که از آن جمله چرخ آبی ، کمپرسورهای هوایی و ...  را  می توان نام  برد.

آسیاب های جزر و مدی عبارت بودند از یک حوضچه یا منبع ذخیره آب که هنگام مد از آب پر می شد سپس از طریق یک چرخ آبی، آب داخل حوضچه به دریا سرازیر می گشت. این سیستم بنام "تک حوضچه ای ، تک اثری" موسوم است.

در شکل جدید این سیستم، حوضچه ذخیره آب به دریچه های بالا و پایین رونده، مجهز گشته و به جای چرخ آبی قدیمی از یک توربین آبی مطالعه شده کم ارتفاع استفاده می شود. چرخه عملیاتی این سیستم به چهار بخش زیر تقسیم می شود:

1- پر کردن منبع از آب هنگام مد

2- نگاه داشتن آب در منبع تا مد کامل که حد اکثر ارتفاع آب حاصل شود.

3- تخلیه آب حوضچه از طریق توربین آبی به دریا و دادن انرژی لازم به توربین آبی

4- توقف منتظر شدن تا مد کامل مجدد و تکرار مرحله اول

روش فوق "تولید در جزر" نامیده می شود. زیرا در این مرحله است که می توان کسب انرژی کرد. این چرخه می تواند به عکس شود و دادن انرژی هنگام جریان آب از دریا به حوضچه صورت گیرد. به هر صورت به علت شیب دار بودن سواحل ، معمولا روش " تولید انرژی در جزر"  موثرتر است. تولید انرژی دو طرفه یعنی هم در جزر و هم در مد امکان پذیر است. این روش به سیستم " تک حوضچه ای دو اثره" معروف است.

 نیروگاه های جزر ومدی بیشتر برای تولید برق طراحی و ساخته می شود ، ولی تحت شرایطی می توان از نیروی آنها به منظور پمپ کردن آب استفاده کرد. یک نیروگاه جزر و مدی تک حوضچه ای در هر بار جزر و مد یک یا دو ریتم یا ضربان متناوب انرژی تولید می کند.

از مزیت های دیگر این توربین ها می توان به این نکته اشاره کرد که برای به حرکت درآوردن این توربین ها نیروی زیادى لازم نبوده و این توربین ها قادرند با سرعت های بسیار پائین نیز به حرکت درآیند. میزان کار مفید به دست آمده از این توربین ها 2 برابر میزان کار مفید توربین های بادی بر روى زمین است چرا که جرم حجمی آب 700 بار بیشتر از جرم حجمی هواست و به همین علت نیروهای انتقال یافته بزرگتر هستند.

در حال حاضر تعداد نیروگاه های برق جزر و مدی تاسیس شده در دنیا کم است. اولین و بزرگترین این نیروگاه ها  MW240 قدرت دارد که تک حوضچه ای و دو اثری است و چنان که گذشت در لارنس کنار دریای مانش در کشور فرانسه قرار دارد.

 در سواحل نروژ توربین های مشابهی به کار گرفته شده اند. این توربین ها قرار است به صورت آزمایشی، ابتدا تامین کننده برق 50، سپس 1000 و سرانجام 20 هزار خانه مسکونی باشند. در سواحل جزیره «شتلند» توربین دیگری به تولید الکتریسیته مشغول است. در مقابل سواحل کالیفرنیا، فلوریدا و کرانه شرقی کانادا پروژه ای مشابه به کار گرفته شده است. کارشناسان معتقدند طی 30 سال آینده می توان از این توربین ها براى تولید 40 درصد از انرژی مورد نیاز خانه های مسکونی بهره جست.

در سواحل اسکاتلند برای تولید الکتریسیته تنها از نیروی امواج استفاده مى شود. باله ها جریان امواج را به درون تونلی منتقل کرده و به این ترتیب توده هوا را به جلو مى رانند و با کمک این توده هوا، توربینی به گردش در می آید. اما ساده ترین سیستم بهره برداری از انرژی جزر و مد سیستمی است که دانمارکی ها به کار می گیرند. در این سیستم، امواج مستقیماً توسط یک سطح شیب دار به سوى پره هاى توربین رانده  می شوند و آن را به حرکت درمی آورند.

 در دیگر موارد  می توان از نیروگاه های جزر و مدی دیگری به شرح زیر نام برد:

_ نیروگاه  MW20 در آناپولیس (کانادا) که برای نمایش از یک توربین آبی با قطر بزرگ و جریان برق مستقیم(DC) ساخته شده است

_  نیروگاه آزمایشیKW  400 در کیسلایا گوبا (روسیه سابق)

_ نیروگاه جیانگ زیا (چین) با توانMW 3.2 و سرانجام چند نیروگاه جزر و مدی کوچک که همگی در کشور چین قرار دارند .

با استفاده از تجارب گذشته ، این نیروگاه را می توان به عنوان منبعی پیشرفته از نظر فنی ، با قابلیت اعتماد زیاد و عمر طولانی به حساب آورد .

-مزایا و قیمتها :
در حالی که نیروگاههای هیدروالکتریک در ساعت‌های مقرر به کار گرفته می شوند، نیروگاههای جذر و مد تنها در ساعت‌های خاصی از روز می‌توانند الکتریسیته تولید‌کننده، با مقادیر آب و جذر و مد کافی و فراهم شده است.
قیمت سیستمهای جذرو مد بسته به خصوصیات زیست‌محیطی و جغرافیایی و زمین‌شناسی محل تغییر می‌کند. طبق مطالعات بعمل آمده هزینه‌های گزاف و زمان‌های درازمدتی که صرف ساخت می‌شود، از به اجرا درآمدن طرح‌های عظیم در این زمینه جلوگیری می‌کند. تنها نیروگاههای جذر و مد عظیم که مقدار سرمایه‌‌گذاری کلانی را می‌طلبند، اقتصادی خواهند بود. از عوامل عمده تاثیرگذاری بر روی هزینه‌ها درمحل نیروگاه می‌توان اندازه سدهای مورد نیاز و اختلاف ارتفاع سطح جذر و مد ها را نام برد. هرچند هزینه‌های ابتدایی یک نیروگاه جذر ومد در مقایسه با دیگر انواع نیروگاهها نسبتاً بالاست، اما مزایایی شامل هزینه‌های عملیاتی و نگهداری پایین دارند باتوجه به اینکه هیچ سوختی مورد نیاز نیست.
عوامل تاثیرگذار در هزینه‌های مورد نیاز در محل نیروگاه جذر و مد شامل اندازه سدهای مورد نیاز و تفاوت ارتفاع بین جذرو مدهاست.
تولید قدرت جذرو مد مزایای اضافی دیگر هم دارد شامل حمل و نقل پیشرفته علاوه بر پلهای ریلی بر روی دهانه‌های ورودی رودخانه به دریا و کاهش گازهای گلخانه‌ای توسط جایگزینی توان حاصله پاک به جای سوختهای فسیلی
پروژه‌ای که در این زمینه بتواند این مزایا را نشان دهد، نیروگاه جذرو مد سیوا است که توسط مهندس دوو (Daewoo) ساخته شده و بر روی سیوا در کره جنوبی بنا شده است. این پروژه 250 میلیون دلاری و mw260 مگاواتی در کشور، در نوع خودش اولین محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در جهت بهبود کیفیت آب دریاچه سیوا هم نقش خود را بخوبی ایفا کند.
دیگر مزایایی که این پروژه برای کره به همراه خواهد آورد شامل اکوسیستم وکیفیت آب قابل استرداد دریاچه سیوا، فعال‌سازی اقتصادی محلی، علاوه بر جاذبه‌های توریستی، کاهش واردات مواد نفتی خام و کاهش در آلودگی زیستی است.

جدول 1- اطلاعات فنی سیوا
خروجی هر واحد (Mw/MwA) 26076/26
اندازه سر امواج (m) 5082
سرعت (r/min) 6403
قطر پایه (m) 705
فعالیت‌های قابل تجدید و جایگزین مورد نظر
توسعه صنعتی کره که در سالهای 1970 شروع شد، تمرکز بر روی تقویت انرژی و صنایع شیمیایی، شامل فولاد، کشتی‌سازی و سیمان است. کره به واردات انرژی بیش از حد وابسته است و سعی در تهیه و تدارک مطمئنی برای خود ازجای دیگر، برای مثال گاز از روسیه است. همچنین با این پروژه از توسعه و امتیاز خوبی در جهت عرضه انرژی قابل بازیابی برخوردار می‌شود.
هر واحد دارای ظرفیت 26 مگاوات، قطر پایه 5/7 متر، سرعت 290/64 و حداقل ارتفاع مجاز 82/5 عمل می‌کند.
کره چهارمین واردکننده بزرگ مواد نفتی است و برای متنوع کردن منابع انرژی خود تامین تقاضای بالا انرژی، و برنامه‌های کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای تلاش می‌کند. کره برای منابع انرژی دیگر خود برنامه‌ریزی می‌کند و قصد افزایش سهم انرژی‌های دیگر را در ترکیب سوختی‌اش از 4/1 درصد به 5 درصد تا سال   2011  دارد. کره روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند که نمایانگر مقدار کمی از نیازش است. هدف اصلی این کشور پروژه‌های باد و خورشیدی جهت استفاده بیشتر از انرژیهای قابل تجدید است. علاوه براین کره در حال تست کردن پتانسیل پروژه‌های جذر و مد در سواحلش است.
کره که در سال 2002 پیمان کیوتو را به تصویب رسانده به دنبال کشف راههای انجام پروژه‌های AIJ (فعالیت‌های اجرایی مشترک یا عام‌المنفعه) و CDM (مکانیزم توسعه پاک) است.
شرکت منابع آبی کره، کواکو (Kowaco) دارای نفوذی در سیستم آبی در کره است. کواکو ملزم به ایفای نقشش در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم کره و حمایت از توسعه اقتصاد ملی است.


دریاچه سیوا:
دریاچه سیوا در نیمه غربی شبه جزیره کره در ایالات جیونگی (Gyeonggi) واقع شده است دریای غربی را توسط سد تا فاصله 4km  از شهر سیونگ (Siheung) مرزبندی کرده است. این دریاچه در سال 1994 برای تامین آب کشاورزی منطقه و برای توسعه زمینهای کشاورزی، صنعتی نزدیک شهرها و تامین آب آبیاری آنها توسط ساخت یک سد، بنا شد. در کنار ساخت دریاچه‌ای با وسعت 5/56km ، یکی از بزرگترین دریاچه‌های دارای جزرو مد در کره، زمینی به مساحت 173 کیلومتر مربع و 330 میلیون متر مربع ارزش پیدا کرد.
در صورت قطع جریان‌های جذرو مد و با توجه با افزایش سریع جمعیت و بارهای بیهوده‌ صنعتی از کارخانه‌ای اطراف،‌کیفیت آب دریاچه سیوا سالها پس از ساخت سد بدتر می‌شد. نسبت آ‌ب‌های آلوده به آبهای تمیز و پخش پساب از کارخانه‌های اطراف هم در حال افزایش است.
در حالی که آلودگی در وضعیت وخیمی بسر می‌برد و به راه حل فوری نیاز دارد. به دلیل تغییرات سریع زیست‌محیطی و پایین‌ آمدن کیفیت آب در دریاچه سیوا، راهی به جز باز کردن دریاچه نماند. سد بر روی شارش ورودی به دریاچه گشوده خواهد شد و نیروگاه جذرو مد برای انرژی این جذر و مدها ساخته خواهد شد.

-طراحی نیروگاه
نیروگاه جذر و مد مانند یک سیستم تولید شارش سیلابی طراحی شده است. سیستم‌های تولید شاره توان را از آمد ورفت امواج از دریا به آبگیر پشت سد تولیدمی‌کنند. هنگام مد شارش آب به داخل توربین‌ها تولید الکتریسیته می‌کند دریچه‌های جداگانه‌ای که در کنار توربین‌ها تعبیه شده‌اند هنگام حالت برگشت باز می‌شوند.
هنگام جزر، دریچه‌ها بالا می‌روند و آب خارج می‌شود. در حالت افول و برگشت آب انرژی تولید نمی‌شود.
پروژه‌ نیروگاه سیوا در نوع خودش در کره اولین است، چنین برنامه‌ریزی شده است که سد ساخته شده برای گردش و تبادل آب بین دریاچه و دریا آب باز شود. این نیروگاه،‌وضعیت دریاچه را با جابجایی سالانه 60 بیلیون تن از آب دریا بهبود بخشید. نیروگاه سیوا از ورود امواج هنگام مد، توان تولید می کند از اختلاف سطوح بین آب دریا و دریاچه مصنوعی سود می‌برد. کواکو به عنوان صاحب امتیاز پروژه نیروگاه را به مجموع خروجی 260mw  و تولیدتوان سالانه 543 گیگاولت ساعت به اجرا درخواهد آورد.
نیروگاه سیوا شامل موتورخانه‌هایی برای 10 توربین نوع لامپ الکتریک در ژنراتورها، دریچه‌ها و دیگر تجهیزات را شامل می‌شود. هر واحد ظرفیت mw26 دارد. ضخامت پایه 5/7 متر سرعت 29/64 ولت بر دقیقه و در اندازه مشخص 82000/5 به کار انداخته می‌شوند عمل تخلیه آبگیر توسط هشت دریچه جدید و وجود دریچه‌های اضافی انجام خواهد شد.
هزینه کلی پروژه حدود 250 میلیون دلار خواهد بود.

 پیشنهادات رقابتی
پروژه، پروژه مناقصه بومی سنگین و پردرآمدی توسط شرکتهای مهندسی داخلی به عنوان شرکت‌های راهنما و تهیه‌کننده‌ها و شرکتهای مهندسی به عنوان پیمانکاران جزء بود. مسوولیت گروه‌ها مانند درخت برای پروژه تعریف شده بود. راهنماهای این گروه شرکت‌های داخلی کره‌ای متعهد، با تهیه‌کننده‌های تجهیزات وشرکت‌های مهندسی بودند تجمع شرکت‌های ساختمانی دوو (Daewoo) با مهندسی دوو و شرکت ساختمانی به عنوان راهنما در پروژه شریک شدند و توسط شرکت مشاوره مهندسی سامان در مناقصه برنده شده و کواکو قرارداد را اعطا کرد. کواکو از بین شرکت‌کنندگان در مناقصه بر طبق معیارهای: قیمت (30%)، تخصص فنی(45%)، و مراجع (25%) شرکت مورد نظر را انتخاب کرد. دوو به عنوان شرکت‌کننده برگزیده اعلام و موظف شد طرح‌های خود را با جزییات کامل قبل از اعطای پروژه به او آماده کند. در مناقصه دوو قیمت بالاتری را نسبت به رقیب خود هیوندا (Hyundai) ارایه کرد.
شرکت Va Tech Hydro به عنوان پیمانکار جزء دوو برای تهیه تجهیزات معین و خدمات با توجه به بخش‌های الکترومکانیکی مسوول خواهد بود.
شرکت Va Tech Hydro به عنوان تهیه‌کننده فنی پروژه نیروگاه سیوا عمل خواهد کرد و طراحی‌های جزیی برای تجهیزات توربین و ژنراتور ارایه خواهد داد.
علاوه بر این شرکت تمام تجهیزات اصلی برای توربین‌ها و ژنراتورها را تغذیه خواهد کرد. درحالی که دوو تجهیزات بدون هسته را تهیه خواهد کرد. تعهد Va Tech Hydro شامل محرک‌های توربین درزگیری محور توربین، جهت‌ها و هدهای روغن، دریچه‌ها، هسته‌های استاتور و سیم‌پیچی‌ها و قطب‌های رتور، جهت‌های ترکیبی، تحریک، مقره‌ها و سیستم scada است. راه‌اندازی تجهیزات الکترومکانیکی در اوایل سال 2007 جزء اولین تعهدات است. مراحل نصب نیروگاه جذرو مد به حالت پیوسته‌ای به انجام خواهد رسید. و چون محل کافی برای نگهداری وجود ندارد بخش‌های الکترومکانیکی و تجهیزات باید به موقع تحویل داه شده باشد.
بعلاوه Va Tech Hydro یک سری خدمات وسیعی ارایه خواهد داد. شامل نظارت بر ساخت بخش‌هایی که باید به دوو تحویل داده شود. نظارت بر قبل از نصب و بعد از نصب، نظارت بر انجام و ارایه سری آموزشی برای کارگذاری.
ارزش این قرارداد برای Va Tech Hydro تقریباً 75 میلیون یورو (93 میلیون دلار) است..
علاوه بر دلایل جانبی و فوریت بی‌نهایت پروژه نیروگاه جزرو مد سیوا، برنامه‌ریزی شده تا برای سال 2009 کامل شده باشد.
تیم پروژه یک تیم از متخصصان دوو،‌ مهندسی سامان و Va Tech Hydro مسائل اقتصادی را محاسبه کردند و نهایتاً با امضاء اسناد قرارداد به نتیجه رسیدند.
نیروگاه سیوا باب جدیدی را در توسعه انرژی قابل تجدید محلی در کره جنوبی گشوده است. این نیروگاه واردات نفت را تقریباً 860000 بشکه (43 میلیون دلار کاهش خواهد داد. به همان خوبی سهمش را با ادامه گردش آب دریاچه در ارتقاء کیفیت آب را به ارمغان خواهد آورد.
اگر در مورد دریاچه سیوا طبق برنامه ریزی پیش برویم، کیفیت زندگی مردم کره بهبود خواهد یافت و توسعه اقتصاد ملی آنها تامین می‌شود با اعطاء این پاداش Va Tech Hydroدر محقق کردن بزرگترین  نیروگاه جذرو مد دنیا موقعیت مهمی را به دست خواهد آورد.  VTH قصد دارد برای شرکت در پیشبرد ساخت نیروگاه‌های آبی بزرگ تلاش کند و درگیر پروژه‌های مشابه شود برای چندین پروژه هنگفت در سواحل غربی شبکه جزیره کره و محل‌‌های مورد نظر تحقیقاتی به عمل آمده است که برای توسعه قدرت جذرو مد هدف‌گذاری شده‌اند.

  کارهای انجام شده در ایران:

خوشبختانه اخیراً کوشش‌هایی در این خصوص در ایران کشوری که چندین هزار کیلومتر مرز آبی و کرانه‌های ساحلی دارد - هم رخ داده و در ابتدای خورموسی در بندر امام خمینی (ره)، اولین تلاش‌های عینی می‌رود تا نتیجه بخش شود.

امید که رویکرد استفاده و مهار انرژی‌های نو هر چه بیشتر در ایران و جهان، نهادینه و همه‌گیرتر شود؛ دستاوردی که در صورت تحقق، بی‌شک جهانی سبزتر، امن‌تر، آرام‌تر و کم سر و صداتر را به ارمغان خواهد آورد.


نظرات 1 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 03:12 ب.ظ

مرسی

خواهش می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد